Voorkom voedselverspilling met deze 8 tips!

Voedselverspilling gebeurt overal, bij (horeca) bedrijven, supermarkten, tijdens transport, bij de oogst maar vooral bij de consument! Wist je dat we in Nederland gemiddeld circa 50 kg. goed voedsel per jaar weggooien? En dit terwijl er nog veel mensen nauwelijks de beschikking hebben over voldoende voedsel… Iedereen kan dus bijdragen aan een flinke vermindering van voedselverspilling!

1. Doe je boodschappen bewust

Allereerst, ga bewust om met voedsel. Vaak kopen we teveel. Plan je maaltijden zoveel mogelijk (in ieder geval voor een paar dagen) en kijk welke ingrediënten je precies nodig hebt en in welke hoeveelheid. Neem er even de tijd voor. Maak altijd een lijstje voordat je boodschappen gaat doen! Begin met het checken van je koelkast, welke producten mis ik en wat wil ik weer inkopen? Zo voorkom je niet alleen voedselverspilling maar ook geldverspilling!
Oja doe ook geen boodschappen met een lege maag om te voorkomen dat je teveel meeneemt.

2. Het verschil in houdbaarheidsdatum: THT of TGT

Bij verse producten zie we een TGT datum (te gebruiken tot), deze datum neem je wel nauw om voedselvergiftiging te voorkomen. Maar voeding met een THT datum (tenminste houdbaar tot) is meestal langer houdbaar en kun je na deze datum nog prima eten.
Koop verse producten zoals groente, fruit en zuivel liever wat vaker. Zo eet je elke dag vers en laat je niet onnodig teveel liggen aan het eind van de week.

3. Slim koken

Welk recept ga je vandaag klaarmaken? Bepaal zo bewust mogelijk welke ingrediënten in welke hoeveelheid je nodig hebt. Gebruik hiervoor een keukenweegschaal of maatbeker. Zo voorkom je gemakkelijk dat je teveel kookt.
Zorg ook altijd voor diepvriesgroente in huis, handig want je gebruikt ervan wat je nodig hebt. Bovendien hoef je zo na een lange werkdag niet gehaast nog naar de supermarkt om boodschappen te halen voor die avond.

4. Schep niet gelijk teveel op

Meteen een vol bord opscheppen? Niet doen! Liever schep je twee keer wat minder op. Zo voorkom je niet alleen voedselverspilling maar eet je ook bewuster: het eten smaakt beter want je proeft alles bewuster. Ook is dit beter voor je spijsvertering. Want zo voel je eerder dat je al vol zit en genoeg hebt gegeten. Dus probeer te voorkomen dat je te snel en te veel eet.

5. Slim bewaren van restjes(kliekjes)

Van restjes fruit maak je nog gezonde sapjes met de blender. ‘Oud’ brood kun je nog roosteren of maak er lekkere tosti’s van. Van overrijpe groente kun je nog een heerlijke soep maken. Dus zorg dat je altijd bouillon en wat kruiden in huis hebt. Bovendien eet je zo ook eenvoudig meer groente en fruit! Bepaal of je de maaltijdrestjes van vandaag morgen nog wilt eten of pas later. In dat geval kun je het beter invriezen. Plak desnoods een labeltje op het bewaardoos zodat je gelijk kunt zien wat erin zit. Maak ook gebruik van handige bewaardozen en zakjes.

6. Check regelmatig je koelkast en keukenkastjes

Als je er een gewoonte van maakt om regelmatig je koelkast en keukenvoorraad te checken ben je slim bezig. Zo ben je altijd op de hoogte van wat je nog in huis hebt en wat je nog moet inkopen. Uit de koelkast eet je natuurlijk eerst de producten op met een nog korte houdbaarheid. En wees eens creatief met het klaarmaken van je maaltijden. Je hoeft niet altijd strict een recept te volgen!

7. Doneer aan de voedselbank

Heb je nog houdbare producten in je keuken staan die je toch niet meer gaat gebruiken? Of misschien nog overgebleven producten uit je Kerstpakket? Breng deze dan naar de voedselbank waar nog wel gebruik zal worden gemaakt van jouw producten.

8. Laat kinderen bewust met voedsel omgaan

Leer kinderen al vroeg dat voedsel een kostbaar iets is en dat wij daar bewust mee om moeten gaan. Betrek ze bij het boodschappen doen en het klaarmaken van je eten. Laat ze ook bovenstaande tips tegen voedselverspilling lezen!
 

2018-04-12T09:53:25+00:00 Duurzaam Blog, Geen categorie|